💭 Reflexions

Progressivament vaig assumint gran part de la responsabilitat de la gestió d'aula. A mesura que van passant les setmanes i duc a terme diferents sessions, vaig reflexionant sobre aquestes planificacions i intervencions realitzades. A partir d'aquíconsider important analitzar una sèrie d'aspectes fonamentals per la tasca docent i amb relació aquests, fer una mica d'autoanàlisi sobre les meves intervencions. 

Aspectes a destacar: 

- CONÈIXER EL CENTRE i ELS ALUMNES:
Cada centre treballa de manera diferent, utilitzant dinàmiques i estratègies que consideren adequades pel desenvolupament del procés d'ensenyament aprenentatge, posant a l'alumne com a protagonista d'aquest procés.

Personalment consider de gran importància aquest aspecte, ja que coneixent el centre i els alumnes que el formen és més senzill treballar i aconseguir els objectius que et proposes. Per aquest motiu, al començament del període de pràctiques vaig sol·licitar tots els documents que formen el funcionament, organització i gestió del centre: Pla de contingència, projecte de direcció, projecte Lingüístic de Centre i el ROF.

Per altra banda, respecte al meu grup de referència, tenia clar que abans de començar a donar classe volia conèixer la manera de treballar del tutor i la manera en què treballen els alumnes. D'aquesta manera, podré ajudar correctament al grup, elaborant estratègies i planificacions adaptades a cada un dels alumnes.



- LA PROGRAMACIÓ:

Per aconseguir una bona planificació i organització de l'aula és important tenir en compte tres punts: preparar la feina, gestionar el temps i bona actitud.

1. Tenir la feina preparada:
Aquest punt és fonamental pel desenvolupament de la sessió. Personalment per dur a terme aquest aspecte complesc una sèrie de passes: primer acord amb el tutor quins són els continguts que s'han de treballar, i tot seguit establesc els objectius, criteris i estàndard d'aprenentatge. En segon lloc, prepar una sèrie de materials o recursos per treballar els continguts establerts. I també preparar alternatives per si es presenten situacions que fan variar les actuacions planificades. I finalment, prepar un control avaluatiu per comprovar si els alumnes han assolit els coneixements.

Destacar també que és fonamental crear una gran diversitat d'activitats on es fomenti la curiositat, ja que d'aquesta manera és més senzill arribar a tots els alumnes.

2. Gestió del temps:
Un factor important és gestionar el temps que es destinarà a cadascuna de les activitats preparades. Aquestes han de donar resposta a la diversitat d'alumnat i han d'afavorir l'aprenentatge per competències.

Aquest apartat és el que m'ha creat més inconvenients i que gràcies al meu tutor, vaig millorant de mica en mica. Cada vegada que duc a terme la programació d'una àrea, establesc un temps per a cada activitat. No obstant això, a l'hora de dur-ho a la pràctica tot pot variar.
Al principi, el fet que en les sessions no arribes a impartir tot el que havia preparat em creava una mica de frustració. Però el meu tutor em va dir una frase que ara com ara és clau per mi en aquest punt: ''el ritme el marquen els alumnes''. Per tant, a partir d'aquí he après a què és més important que els alumnes assoleixin els coneixements explicats que no el temps que hi has dedicat.

3. Tenir una bona actitud:
Per aconseguir els objectius establerts davant la tasca docent, cal donar importància a l'actitud que ha de mantenir el docent.

Des del primer dia intent tenir una actitud positiva per tal de reforçar el fet que l'infant se senti segur, respectat i acceptat. EL que vull aconseguir durant aquest període és que els alumnes manifestin interès, respecte i confiança per així desenvolupar-se amb seguretat.



- EL PROCÉS D'APRENENTATGE:


En les intervencions explicades en l'apartat del diari de pràctiques, es pot observar que abans de començar introduir un contingut intent conèixer quins són els coneixements previs dels alumnes, per després introduir nous conceptes i amb les activitats creades pel meu tutor o per mi, anar una mica més enllà.
PEr tant, sense adonar-me, estic duent un procés d'ensenyament basat en la teoria de Vygotsky (zona de desenvolupament pròxim), la qual consider molt apropiada per aconseguir que els alumnes tenguin un bon aprenentatge.

Adjunt un enllaç on s'explica la teoria de Vygotsky: https://www.youtube.com/watch?v=vlJfFMqSIhM


                 





 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada