TEMA 1: Els éssers vius.
El tema a tratar correspon al Bloc 3 del Currículm de les Illes Balears.
Objectius específics:
•
Conéixer els conceptes d'ésser viu i de matèria inerta i
identificar elements d'un i un altre tipus en l'entorn més pròxim de
l'alumne/a.
• Diferenciar elements
classificats com a matèria inerta en elements naturals i artificials.
• Conéixer les funcions
vitals pròpies dels éssers vius: nutrició, reproducció i relació.
Continguts | Criteris d’avaluació | Estàndards d’aprenentatge avaluables |
La cèl·lula. Parts i funcions que realitzen. La funció de nutrició i els processos que la conformen. Tipus de nutrició. La funció de relació en els éssers vius. La funció de reproducció i els seus tipus. Els cinc regnes d’éssers vius. Característiques de cada un. Coneixement i ús responsable de les TIC en investigar sobre els éssers vius. Ús d’estratègies per a tractar la informació, convertir-la en coneixement propi i aplicar-la a diferents contextos, i participació activa en el propi procés d’aprenentatge. | 1. Conèixer les característiques dels éssers vius: tipus i algunes funcions i relacions. 2. Aprofundir en el coneixement de les funcions vitals. 3. Conéixer i utilitzar de forma responsable les TIC; utilitzar estratègies per a tractar la informació, convertir-la en coneixement propi i aplicar-la a diferents contextos, i participar de forma activa en el propi procés d’aprenentatge. | 1.1. Identifica i explica les diferències entre éssers vius i éssers inerts. 1.2. Observa, identifica, descriu i classifica els éssers vius segons les característiques. 2.1. Definix funció de nutrició; descriu i anomena els processos que la integren. Explica els tipus de nutrició i identifica i anomena éssers vius que els realitzen. 2.2. Definix funció de relació i funció de reproducció. Anomena, explica i compara els tipus de reproducció: sexual i asexual. 3.1. Obté i organitza informació, treballa amb l’esquema de la unitat i utilitza els recursos digitals amb interés i responsabilitat. |
SESSIÓ 1:
La sessió introductoria del tema la realitza el tutor. D'aquesta manera puc observar com és el funcionament i la metodologia emprada en aquesta àrea: el mapa conceptual és una eina clau.
A mesura que la sessió avança realitz algunes intervencions per interactuar una mica amb el grup-classe.
Dia: 6 d'Octubre.
Durada: 1h i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- La cèl·lul. Parts i funcions que realitzen.
Metodologia:
Primer es dur a terme una conversa entre tot el grup per posar en comú els coneixements. A partir d'aqui el docent comença a introduir conceptes.
Tot seguit, es realitza de manera grupal un mapa conceptual a la pissarra, el qual es copiat pels alumnes al quadern.
_____________________________________________________________________
SESSIÓ 2:
Dia: 9 d'Octubre.
Durada: 1h i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- La funció de nutrició i els processos que la conformen. Tipus de nutrició.
- La funció de relació en els éssers vius.
- La funció de reproducció i els seus tipus.
Metodologia:
Per començar, utilitz una petita part de la sessió per fer un repàs dels conceptes treballats el dia anterior. Per fer-ho repartesc un esquema als alumnes i l'analitzam entre tots.
Després es dur a terme una explicació sobre les funcions vitals. Alhora s'anoten a la pissarra els termes més important perque els alumnes puguin anar elaborant un resum en el quadern. Un cop duita terme la part teorica, passam a la part pràctica. Realitzam una activitat basada amb una imatge, d'aquesta manera els infants observen els continguts de forma visual.
_____________________________________________________________________
SESSIÓ 3:
En aquesta sessió els alumnes disposen de 1 hora per realitzar el control del Tema 1 de l'àrea de Ciències Socials. Tema que el tutor anteriorment havia explicat i treballat amb el grup.
Dia: 13 d'Octubre.
Durada: 1h i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- Els cinc regnes d’éssers vius. Característiques de cada un.
- Coneixement i ús responsable de les TIC en investigar sobre els éssers vius.
- Ús d’estratègies per a tractar la informació, convertir-la en coneixement propi i aplicar-la a diferents contextos, i participació activa en el propi procés d’aprenentatge.
Metodologia:
Acordàrem amb el tutor que aquest contingut el treballariem mitjançant un projecte. Per tant, els ultims 30 minuts de la sessió està dedicada a l'explicació d'aquest projecte:
És divideix el grup classe en 5 grups. Cada un té assignat un regne d'éssers vius. Disposen d'una fitxa amb diverses preguntes, les quals han de respondre a casa fent una recerca d'informació per internet.
En la sessió següent, es dura a terme una posada en comú, per grups, de tota la informació trobada.
_____________________________________________________________________
SESSIÓ 4:
Dia: 16 d'Octubre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- Els cinc regnes d’éssers vius. Característiques de cada un.
Metodologia:
En aquesta sessió els alumnes realitzaran una petita exposició de la informació que han cercat a casa. Per ordre, els grups establerts a la sessió anterior es col·locaran davant la pissarra i explicaran les característiques del regne corresponent.
Per tal que tots els alumnes estiguin atents, cada vegada que un grup hagi fet la seva exposició és dura a terme un Kahoot, el qual s'ha de respondre de manera individual.
Enllaç dels Kahoot:
Fitxa per cada alumne perquè puguin respondre el Kahoot:
Aquesta fitxa es corregirà per veure si els alumnes mitjançant la metodologia de treballar amb un projecte han assolit els coneixements i els objectius plantejats.
_____________________________________________________________________
SESSIÓ 5:
Dia: 20 d'Octubre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- Els cinc regnes d’éssers vius. Característiques de cada un.
Metodologia:
En aquesta sessió es dóna per finalitzat el projecte.
EL grup que tenia assignat el regne de les plantes realitza l'exposició i tot seguit es realitza el Kahoot.
El regne de les plantes és una mica més complex, per aquest motiu es decideix dedicar tota la sessió aquest regne. Després que els alumnes facin la seva intervenció, és dur a terme una explicació més detallada de les funcions vitals que realitzen les plantes, concretament, la fotosíntesi (mirem un viídeo: https://www.youtube.com/watch?v=mtGgo68VM54) i la forma de reproduir-se.
_____________________________________________________________________________________
SESSIÓ 6:
Dia: 23 d'Octubre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió: (repàs de tots els continguts).
Metodologia:
En aquesta sessió és dur a terme un repàs de la unitat.
A més, es visualitzen una sèrie de vídeos i jugem a un joc per acabar de concretar-ho tot.
Vídeo 1: https://www.youtube.com/watch?v=RPmtSgjwhE8
Vídeo 2: https://www.youtube.com/watch?v=0ZiykU4IWXY
Vídeo 3: https://www.youtube.com/watch?v=1qiW7Loxq-4
_____________________________________________________________________________________
MATERIAL D'AVALUACIÓ
En la sessió del 3 de Novembre, els alumnes disposen d'1 hora i 30 minuts per realitzar el control del Tema 1. D'aquesta manera s'avaluarà, de l'1 al 10, si els infants han assolit els coneixements.
TEMA 2: El regne dels animals.
Objectius específics:
• Conèixer les característiques generals i la clasificació del regne animal.
• Conèixer com són els invertebrats i la seva classificació.
• Conèixer com són els vertebrats i la seva classificació.
• Comprendre el concepte d’ecosistema.
• Descriure els elements d’un ecosistema.
• Conèixer i comprendre el paper de l’ésser humà en els ecosistemes.
Podem trobar aquest tema al bloc 3 del Curriculum. Els continguts, criteris i estàndards corresponents són els següents:
Continguts | Criteris d’avaluació | Estàndards d’aprenentatge avaluables |
Funcions vitals del regne animal. Els animals vertebrats i invertebrats:
característiques i classificació Les relacions entre els éssers vius.
Cadenes alimentàries. Els ecosistemes. | 1. Aprofundir en el coneixement de les funcions vitals. 2. Conèixer diferents nivells de
classificació dels éssers vius, atenent a
les característiques i tipus. 3. Conèixer les característiques i els
components d’un ecosistema. | 1.1. Definix funció de nutrició; descriu i anomena els processos que la integren. Explica els tipus de nutrició i identifica i anomena éssers vius que els realitzen.
1.2. Definix funció de relació i funció de reproducció. Anomena, explica i compara els tipus de reproducció: sexual i asexual. 2.1. Observa i identifica les
característiques dels éssers vius i els
classifica: regne animal. 2.2. Observa directament i indirecta,
identifica característiques, reconeix i
classifica animals invertebrats. 2.3. Observa directament i indirecta,
identifica característiques, 3.1. Identifica i explica les relacions entre
els éssers vius: cadenes alimentàries,
poblacions, comunitats i ecosistemes. 3.2. Identifica i explica algunes de les
causes de l’extinció de les espècies. 3.3. Observa i identifica les principals
característiques i els components d’un
ecosistema. 3.4. Reconeix i explica alguns ecosistemes i els
éssers vius que hi habiten. |
SESSIÓ 1:
Dia: 27 d'Octubre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- Funcions vitals del regne animal, en aquest cas: la funció de nutrició.
Metodologia:
Per començar la unitat es fa un petit repàs de certs conceptes de la unitat anterior, ja que, l’alumnat té ja molta informació prèvia, però cal situar-los entre els éssers vius:
– Les diferències entre cèl·lules procariotes i eucariotes, entre éssers unicel·lulars i pluricel·lulars, entre éssers amb teixits o sense teixits, entre nutrició autòtrofa i heteròtrofa, entre desenvolupament vivípar i ovípar, entre animals i plantes...
Tot seguit, per introduir el tema, es plantegen als alumnes una sèrie de qüestions per tal de conèixer els seus coneixements previs.
Se'ls demana preguntes per saber que és el que coneixen sobre els diferents grups d’animals. Una gran part del nostre alumnat és capaç d’identificar desenes o centenars d’animals diferents, i segurament diferenciaran si es tracta d’aquàtics o terrestres, reconeixeran aparells locomotors... Per tant, amb tots aquests coneixements previs es tracta de construir descripcions sistemàtiques relacionades amb les seves funcions vitals i els seus aparells i òrgans associats.
Després és dur a terme l'explicació d'una de les funcions vitals dels animals: la funció de nutrició. Per tal d'acompanyar aquesta explicació realitzam un mapa conceptual a la pissarra.
_____________________________________________________________________________________
SESSIÓ 2:
Dia: 30 d'Octubre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- Funcions vitals del regne animal, en aquest cas: la funció de relació.
Metodologia:
Començam la sessió visualitzant un vídeo sobre la funció de nutrició del regne animal per tal de repassar els conceptes treballats a la sessió 1.
Llavors és dur a terme l'explicació de la funció de nutrició, acompanyada d'un mapa conceptual elaborat de manera grupal i que els alumnes van anotant a la pissarra.
En aquest cas també visualitzam un vídeo sobre el contingut treballat.
_____________________________________________________________________________________
SESSIÓ 3:
Dia: 3 de Novembre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
-Tots els continguts del Tema 1.
Metodologia:
Durant aquesta sessió els alumnes realitzen el control del tema 1.
_____________________________________________________________________________________
SESSIÓ 4:
Dia: 6 de Novembre.
Durada: 1 hora i 30 minuts.
Contingut treballat en la sessió:
- Funcions vitals del regne animal, en aquest cas: la funció de reproducció.
Metodologia:
En aquesta sessió, explicam la funció de reproducció del regne animal (reproducció sexual i asexual). Aquesta explicació es realitza de la mateixa manera que les explicacions de la sessió 1 i 2; acompanyada d'un mapa conceptual i la visualització d'un vídeo. En aquest cas el vídeo es basa en l'aparell reproductor, per repassar continguts de l'any anterior.
(mapa conceptual fet a classe amb els alumnes)
Tot seguit, es reparteix als alumnes una fotografia per treballar de manera més concreta la reproducció i les etapes corresponents d'aquesta funció.
_____________________________________________________________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada