dijous, 29 d’octubre del 2020

LLENGUA CATALANA


TEMA 3: Un científic enamorat.

El primer tema que treballarem és el Tema 3, correspon al Bloc 4, tercer cicle (Currículum d'Educació primaria de les Illes Balears).

    Continguts        

 Criteris 
d’avaluació

 Estàndards d’aprenentatge avaluables

Lectura comprensiva. Utilització d’estratègies per comprendre textos escrits: elaboració i comprovació d’hipòtesis, inferències d’informació sobre el text a partir dels coneixements i experiències previs, consulta del diccionari, resum de les idees bàsiques o dels aspectes més destacats, etc. Interpretació dels sentits figurats i dels significats no explícits als textos.

Identificació d’algunes particularitats del lèxic general de la llengua: paraules homònimes i polisèmiques. I millorar l'ús i el rendiment que es pot fer del diccionari. 

Ús adequat de les diferents categories gramaticals: el determinant.

Coneixement i aplicació de l’ús de la dièresi.



1. Utilitzar estratègies per a la comprensió lectora. Utilitzar estratègies per a l’anàlisi del contingut. Detectar i entendre informacions o idees rellevants explícites als textos. Sintetitzar la idea extreta d’un text donat. Identificar diverses fonts d’informació. Inferir, interpretar i formular hipòtesis sobre el contingut de diferents textos. Relacionar els elements lingüístics amb els no lingüístics en els textos periodístics i publicitaris. Interpretar i reconèixer els sentits figurats i els significats no explícits als textos.

2. Conèixer, reconèixer i usar paraules homònimes i polisèmiques.

3. Aplicar els coneixements bàsics de la gramàtica (categories gramaticals). Reconèixer les diferents categories gramaticals segons la funció: determinants.

4. Conèixer les normes ortogràfiques i aplicar-les en les produccions escrites.
Utilitzar amb correcció la dièresi.

1.1 Aplica els signes de puntuació per donar sentit a la lectura.

1.2 Empra el text donat per fer inferències directes basades en la lectura.

1.3 Aprèn i entén més enllà del sentit literal del text.

2.1. Coneix, reconeix i usa paraules homònimes i polisèmiques.

3.1 Reconeix els determinants i en distingeix la funció. 

3.2 Classifica els distints tipus de determinants.

4.1 Coneix i aplica adequadament les normes ortogràfiques bàsiques en les produccions escrites.

4.2 Reconeix els diftongs i els hiats.

4.3 Identifica paraules que han de dur dièresi.



SESSIÓ 1:

Dia: 21 d'Octubre
Durada: 60 minuts.

Contingut específic treballat en la sessió:
- Lectura comprensiva.

Metodologia:

A l’inici de cada unitat es realitza una comprensió lectora de la següent manera.

Primer aplicarem la dinàmica aturada de tres minuts durant els quals l’alumnat observarà les il·lustracions que acompanyen el text. Potenciarem que expressin hipòtesis sobre el contingut de la lectura i que comentin tot el que veuen en les il·lustracions.

Una vegada hagin fet aquesta primera observació, formularem preguntes relacionades amb l’escena representada com ara:
Quins personatges hi apareixen?
Com van vestits? En quina època els situaries?
Què deu estar fent el jove?

A l’hora de llegir el text en veu alta posarem en pràctica la dinàmica de la lectura compartida. Els alumnes llegiran per torns, cada alumne o alumna llegirà un paràgraf o la intervenció d’un dels personatges. Caldrà estar alerta per poder continuar la lectura en el lloc on ha acabat el company o la companya.

I un cop realitzada la lectura els alumnes contestaràn unes sèrie de preguntes per comprovar si han comprés el que s'ha llegit. En aquest cas, les preguntes estaran plantejades en forma de questionari online (https://docs.google.com/forms/d/1eGdQA6G-W1zbq8sxUVaJl4SYbHT7svch3OfJisXWG8A/edit?usp=sharing) el qual s'ha de contestar a casa fent ús de les Tic. 

_____________________________________________________________________


SESSIÓ 2:

Dia: 23 d'Octubre 
Durada: 60 minuts.

Metodologia:

La sessió es divideix en dues parts. Per una banda, els 30 primers minuts van destinats a la lectura silenciosa (comprensió escrita). Els infants llegeixen un llibre d'elecció lliure. 

Els 30 minuts restants són per corregir el formulari que els nins i nines han fet a casa relacionat amb la lectura que es va realitzar a la sessió anterior.

_____________________________________________________________________


SESSIÓ 3:

Dia: 26 d'Octubre
Durada: 45 minuts.

Contingut específic treballat en la sessió:
- Identificació d’algunes particularitats del lèxic general de la llengua: paraules homònimes i polisèmiques. I millorar l'ús i el rendiment que es pot fer del diccionari. 

Metodologia:

Abans de començar amb l'explicació, es plantetjen unes quantes preguntes als nins i nines sobre el tema, per així coneixer quins son els seus coneixements previs i intentar extreure definicions grupals dels conceptes a treballar. 

Tot seguit es reparteixen unes fitxes on apareixen les definicions i un conjunt d'activitats relacionades amb els continguts. 

Un cop s'ha duit a terme l'explicació cal realitzar les activitats per veure si han entes el que sel's hi ha explicat i de manera oral es corregeixen les activitats corresponents.

Per acabar, es dur a terme una activitat on els alumnes fan ús del diccionari. L'activitat consisteix en cercar al diccionari una paraula que sigui homònima i una altre que sigui polisèmica. 

_____________________________________________________________________

SESSIÓ 4:

Dia: 28 d'Octubre
Durada: 45 minuts.

Contingut específic treballat en la sessió:
- Ús adequat de les diferents categories gramaticals: el determinant.

Metodologia:

En aquesta sessió introduïm un nou contingut: els determinats. 

Primer llegim en veu alta la definició del concepte i coneixem un quans tipus de determinants. 

Tot seguit, es reparteix als alumnes unes graelles les quals anirem omplint de manera grupal.

Graelles: https://docs.google.com/document/d/1bOnkvKvDMeuCxCz9cV2OwUyYUprrew6UbyxtmVEsNWE/edit?usp=sharing

En aquesta sessió només s'omplen la graella de artciles, determinants possessius i demostratius. 

I per acabar de concloure tot el que hem treballat, realitzam una activitat oralment.

_____________________________________________________________________

SESSIÓ 5:

Dia: 30 d'Octubre
Durada: 60 minuts.

Metodologia:

Durant aquesta sessió els alumnes realitzen el control del Tema 1 i 2 treballats anteriorment amb el seu tutor. 

_____________________________________________________________________


SESSIÓ 5:

Dia: 4 de Novembre.
Durada: 45 minuts.

Metodologia:

Al començament de la sessió, el tutor reparteix als alumnes els controls del Tema 1 i 2 que realitzaren a la sessió anterior. Els infants disposen d'uns quants minuts per revisar-lo i demanar els dubtes. Tot seguit, de manera grupal ho comentam una mica. 

La segona part de la sessió va dedicada a treballar, mitjançant activitats escrites i individuals (activitat 2 i 3 de la pàgina 36), els conceptes explicats a la sessió 3 (determinants: articles, possessius i demostratius). 

_____________________________________________________________________


SESSIÓ 6:

Dia: 6 de Novembre.
Durada: 45 minuts.

Metodologia:

La primera part de la sessió (30 minuts) els alumnes realitzen la lectura silenciosa. 

Passats els 30 minuts, es corregeixen les activitats de la sessió anterior ( activitats 2 i 3 de la pàgina 36). Per acabar, jugam a un joc relacionat amb el tema. 

Joc: https://clic.xtec.cat/projects/determi2/jclic.js/index.html



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada